04 mars 2009

Denna eviga löneskatt + lite om förmögenhetsskatten

Har du tänkt på hur mycket du får i fickan efter att ha arbetat en hel månad?
Tja bara det att du har jobb gör ju att du i alla fall får lite grann som förhoppningsvis räcker till hyror, försäkringar med fler, men hur vore det om du fick lite mer pengar, din arbetsgivare betalar ändå ganska mycket för att få ha dig, vist borde dom pengarna vara dina?

Massor dras i skatt, visst är det bra att vi betalar in skatt då det (till viss del i alla fall...) kommer tillbaka till oss genom sjukvård, skolor, underhåll av städer o vägar med fler, men dras det inte lite för mycket ibland?

Jag har kollat upp -med mig själv som levande exempel- hur mycket vi betalar på skatt, bara via våran lön

Exempel på skatt (påhittade namn men riktigt exempel)
Johannes får lön från sitt jobb - skatt dras

En del av lönen använder han för att -via Mikael som är ägare på bemanningsföretag- hyra en hjälpreda till sitt hem. Mikael tar emot pengarna betalar olika skatter för att få anställa mig som han sen lejer till Johannes (oavsett om Johannes lejer mig direkt eller via någon annan så dras samma skatter, så det har ej betydelse i detta exempel)

Jag får sen den flertalet skatt-dragna lönen på papper och därefter måste jag skatta dom vilket bara är en bråkdel av det som Johannes betalat

Om han betalar 266 kr i timmen så blir det (rätta mig om jag har fel) 115 kr som går till mig, sen ska jag betala skatt på 33%.. det blir bara 77kr kvar till mig.
Kollade upp på internet och fann ut alla dessa skatter, se själv
ps. om du undrar gällande lönen, jag har bara halvtid

(Klicka för att se hela bilden)

Kolla upp hur mycket som dras på din skatt via Ekonomifakta.se eller klicka här för att komma direkt till "räkna ut din skatt" ps. olika skatt drad beroende på var du är folkbokförd

Och dessa "skatter på skatter" hade känts bra om det kom tillbaka till folket men istället går dessa nu till de som redan har pengar i massor och - jag snackar om förmögenhetsskatten som försvann i samband med vårat rikstadsval... Detta känns inte rättvist, vi som kämpar hårt för att få tillräcklig mängd arbetstimmar ska med kass ekonomi få detta att räcka till alla skatter, försäkringar, mat, boende osv Ska betala samma summa som de som har massor med tillgångar.

Javisst tycker jag att man kan få en extra slant om man via hårt arbete och massor med engagemang kommit sig upp någon löneklass men överstiger man 1,5 miljoner (per person i hushållet) så kan man väl unna att 1,5 % går till landets mindre lyckat lottade. Vi vill ha ett fungerande Sverige (och med det menar jag inte att försvara de individer som enbart lever på bidrag trots de ej har behovet och faktiskt skulle kunna göra nått för samhället)

De rika blir rikare och de fattigare/"de vanliga människorna" får allt mindre, det håller inte, pengarna räcker inte till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar