04 mars 2009

Bröllop kostar - även för prinsessor

(bilden är tagen från DI.se)

Viktoria ska nu gifta sig och många nollor kommer läggas till på notan, såklart betalar väl kungen lite men resten vill dom att svenska folket ska stå för... är det rätt?

Det finns både för och nackdelar med även detta så som om allt annat, och att det finns massor med fördelar med ett flott bröllop, exempelvis kommer deras gäster att fylla våra(eller snarare Stockholms) hotell och köpa souvenirer och dyl. men kommer det löna sig för oss skattebetalare?


Många har diskuterat kring om vi ska avskaffa eller ha kvar monarkin och själv har jag varit rätt recessiv i den debatten sen jag hörde att kungen själv har arv att leva på, "lite" pengar betalar dock staten (vi) detta får vi dock se i jämförelse med den reklam dom gör för landet. Personligen vet jag inte hur mycket vi går i vinst med det i jämförelse med pengarna vi spenderar på dem, men det lämnar jag över till någon annan att ta reda på.

Faktumet att vi har en kungafamilj trots att vi lever med demokrati har jag inget emot alls, dom har det inte lätt då dom ej tycks ha mycket till privatliv men dom står ändå upp för sitt land och är trevliga och representativa ansikten utåt. Trots detta tycker jag inte deras "ersättning" ska höjas mer, om så bara tillfälligt.

Okej att dom kommer ha så många dom inte kan neka en inbjudan och många människor = mer pengar, det går inte komma undan. Däremot kan dom göra vissa val, måste dom bjuda på den allra dyraste maten, de exklusivaste inbjudningskorten, den flådigaste efterfesten och allt annat som kommer ingå under brödloppets dagar. Javisst vill man ha det fint på sin speciella dag men det behöver inte bli mindre fint för att man gör andra val av detaljer.

Ni kunglig heter som studerat ekonomi borde väl förstå hur svårt det är för oss att betala mer pengar än vi redan gör, vi snålar och sparar för att betala skatt som i alla fall till viss del kommer tillbaka till oss genom sjukvård, bidrag, underhåll av städerna mm. Sverige har det svårt, gör det inte värre!

Ni får föresten gärna ha ert överdådiga bröllop, det är klart att förälskade par ska få gifta sig om de så vill - men låt inte mig stå för notan. Försök gärna istället tänka på budgeten, en miljon "hit eller dit" gör faktiskt skillnad för oss

Läs aftonbladets inlägg här
Det finns lite mer konkret att läsa här på DI.se

2 kommentarer:

  1. Kära betalande medborgare!
    I aftonbladet kan vi idag bevittna hur pappa kungen ber oss skattebetalare öppna plånboken ett litet snäpp för att finansiera bröllopet. Eller ja, jag tycker kungen skulle kunna fråga oss direkt och inte gå genom folk "jag iaf inte känner särskilt väl". Vad är de pappa kungen glömt att räkna in i budgeten nu? Tranbärssylt till kycklingen? Dubbelvikta servetter med guldbrodyr? En dj till festen?

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4552078.ab

    Jag ser att även många medlemmar "glömt" att skriva i listan. Så gå in och skriv på.

    http://www.namninsamling.com/skattebetalarnas_inbjudan

    SvaraRadera
  2. Kära anonyma person som skrev denna kommentar, av ren nyfikenhet följde jag länken du skickade och läste igenom sidan.

    Dock tycker jag er namninsamling känns rätt oseriös, bara rubriken "till konungen eller någon ansvarig."
    tyder på att ni som skapat namninsamlingen inte är tillräckligt insatt i ämnet för att veta vem eller vilka som är ansvariga över den delen. Det må väl vara, det vet inte jag häller.

    Men ni borde på namninsamlingens sida skriva ner både för och nackdelar med bröllopet för att visa att ni faktiskt är insatta i ämnet. Ta reda på fakta innan är mitt tips.

    Vet ni exempelvis hur mycket den enskilda skattebetalaren kommer att betala, Är det någon summa värd att diskutera? Kommer det vara ekonomisk förlust för oss eller kommer vi få in motsvarande summa från det att gästerna betalar landet för mat och logi? Kommer detta bröllop skapa PR för Sverige såpass att vi kommer få fler länder som intresserar sig av vårt trevliga land och därför gör fler affärer med oss vilket gynnar våran marknad.

    Ta reda på sånt först, sen fundera på starta en namninsamling. Inte för att vara elak men jag är tveksam över att namninsamlingen skickas in. På hemsidan står det inget om när eller att ni kommer skicka in den, men vi får väl kanske hoppas att kungen googlar fram eran insamling och tar sig en funderare.

    Som jag skrev i mitt inlägg tror jag dock att dom gör sig av med mer pengar än nödvändigt, det går alltid skära ner på det. Men som jag också nämnde så finns det möjlighet att detta kan gynna oss också.

    Föresten, om alla Sveriges invånare skulle bli bjudna så hade det blivit rejäla omkostnader för att bygga ut kyrkan och allt det där - dessutom lär man sitta så långt bak att man varken kommer se eller höra nått i alla fall =P

    SvaraRadera