30 april 2009

Susan Boyle - vågen mellan förnedring och dyrkan

Ska den favorit tippade Susan Boyle behöva lämna "Brittains got talent"? Medan man är med i programmet får man inte ha spelningar eller liknande "på sidan om". Fullt förståeligt, alla tävlande ska ha samma chanser och därför inte sprida vidare och göra reklam och få mer uppmärksamhet än någon annan under tävlingen. Nu pratas det om att "stjärnan" Susan Boyle funderar på lämna talang showen och klara sig på egen hand, passa på att sjunga och göra kontakt medan möjligheten finns och vem vet, det kanske är rätt val. Själv tycker jag det är helt och hållet upp till henne.

Nu kommer konkurrenten Hollie Steel som också sägs vara ett lovande stjärnskott. Båda har en bra sångröst men vad som gör dom så speciella är att den ena tror alla nu på för att hon inte har det här typiska sångerska utseendet med andra ord "den fula ankungen" därför älskar folket henne, det andra, jo det är en liten "gullig liten flicka som kan sjunga" den storyn har vi hört förut. Själv är jag less på små gulliga flickor som sjunger bra och som ingen i jouryn får säga någon ont om, se bara Sveriges motsvarighet "Talang". Javisst många av dessa flickor kan sjunga underbart och sen är dom söta också, men det är ingen "unik" talang precis, tycker mig ha sett det rätt ofta. Inget ont menat åt individerna, vissa av er är riktigt duktiga men jag är ute efter något nytt

Är det istället rätt att hejja på Susan på grund av att hon har sån underbar röst "trots" sitt utseende som många hakar upp sig. Är det rätt att hon får vinna tävlingen bara för att hon har ett ofördelaktigt utseende? Jag tycker folk ska lägga av med sitt tjafsande om att hon bör vinna, när det till största delen är för att dom tycker hon är speciell till utseendet. Tänk på rösten och personen och lämna det andra bakom er. Låt henne tävla på lika vilkor som de andra, blunda och lyssna på alla tävlande som sjunger och välj därefter vem som är värdig vinnare - oavsett utseende, ålder och kön.

Vill man dömma ut folk efter utseende så kommer även den som folk kallar "riktig snyggig" bli dissad och folk kommer älska henne för att hon ser fördelaktig ut, eller också hata henne för att hon blir känd "bara för hon ser bra ut". Som jag sa tidigare, lägg det snacket bakom er och lyssna istället - det är det musik handlar om - eller har jag fel?

Jag tror inte Susan vill vinna av medlidande, varken pga tuff uppväxt eller av utseendet. För hon har verkligen haft det tuft, som hennes försök på en tidigare talang tävling där hon hånades av komikern Michael Barrymore. Många rasar över hur han förnedrar henne, själv säger jag att hon valde fel show helt enkelt, hon räknade nog med tokigheter eftersom det trots allt är en komikers show, men kanske var det hennes enda möjlighet att få visa upp sig och sjunga då många andra inte gett henne chansen. Själv lägger jag min röst på henne för att hon vågar ha attityd och vad jag förstått - vågar tro på sig själv, och sen har hon ju den härliga rösten också.

Efter all uppmärksamhet älskar alla henne och såklart stödjer henne, många kändisar så som hollywood stjärnan Catherine Zeta-Jones tävlar om att få spela Susan en filmatisering av hennes liv. Ett sätt att stödja Susan personligen eller är det för att själv gömma sig bakom en godhjärtad fasad och få en del av berömelsens kaka? Detta är ju hett just nu så många utnyttjar det... tyvärr. Kommer Susan stå ut med att bli utnyttjad under sin resa mot stjärnorna, till sin hjälp har hon i alla fall folk som helhjärtat tror på henne.

Läs gärna mitt andra blogginlägg "Så ser inte en sångerska ut!"
Efter att ha skrivit klart inlägget fann jag Karolina Fjellborgs krönika där hon precis som jag tar upp hur mycket utseendet påverkar. "Cirkusen kring Susan"

Må bästa talang vinna, må bästa sångares röst ljuda i den blinda radion!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar